Bahala NaYoga                                            bahalanayoga.dk © 2014

 

 

 

Yoga og Meditation - Kort fortalt

 

Yogaen har sine rødder flere tusinde år tilbage, og stammer oprindeligt fra Indien. Yoga betyder forening – forstået som forening af krop, sind og sjæl. Med andre ord er Yoga et værktøj til selvudvikling.

Her i vesten kender vi bedst til Yogaens fysiske øvelser og meditation. Begge dele er stærke redskaber til at få et bedre liv.

 

Yogaøvelser styrker og smidiggør din krop. Dine organer og kirtler stimuleres.

På det mentale plan får du større sindsro og forbedrer din koncentrationsevne.

Med Yoga bliver du smukkere både udvendigt og indvendigt!

 

En Yogatime indeholder typisk:

Indledende afspænding

Opvarmning med dynamiske øvelser

Åndedrætsøvelser

Yoga stræk og stillinger

Afsluttende dybdeafspænding

 

Meditation

 

Meditation bringer dig i kontakt med din indre stilhed.

 

Vil du finde ro og afspænde dit sind? Udvikle din spiritualitet? Forbedre din koncentrationsevne? Eller lindre fysiske symptomer som stress, højt blodtryk, depression?

 

Meditation er en urgammel spirituel diciplin, brugt i naturreligioner og også kendt fra nutidige religioner og filosofier. Man har fundet beviser for meditation hos amerikanske indianere, gamle nordiske kulturer, Babylon, Rom, Kina, Indien. Meditation og ritualer har fulgtes ad, og man kan finde mange gode redskaber til personlig og spirituel udvikling i disse filosofier.

 

Meditation er en bedvidsthedstilstand, ligesom søvn – det er altså ikke en tilstand man kan bringe sig selv i, det er en tilstand man ”falder i”. Men man kan forsøge at skabe optimale betingelser for at ”falde i meditation” akkurat som når man børster tænder, slukker lyset og putter sig ned under dynen når man gerne vil sove!!

 

Men meditation er, eller kan være, mere end en teknik – det kan være en gennemgribende holdning til livet, der har radikal betydning for, hvordan vi møder os selv, hinanden og den verden vi er en del af.

 

Ved også udenfor den egentlige meditationspraksis at øve os i åndsnærvær og koncentration kan vi gradvis udvikle evnen til at være tilstede i NUET som jo egentlig er det eneste vi virkelig har.

 

Fortid og fremtid er abstrakte, subjektive størrelser udenfor vores kontrol. Kun lige NU, lige HER kan DU gøre en forskel i dit og andres liv.

 

Fordele ved meditation

Meditation benyttes mere og mere til lidelser som depression, spiseforstyrrelser, kroniske smerter, angstlidelser, søvnløshed, stress m.m.m.

 

Følgende er videnskabeligt dokumenterede effekter:

 

På fysikken:

Sænker blodtryk, kolesterol og andre stresssymptomer

Løsner spændinger

Styrker imunforsvar

Bremser aldringsprocessen

 

 

På sindet:

Mindsker risiko for at udvikle misbrugsproblemer med alkohol eller andre rusmidler

Modvirker depression

Skaber ro og overblik

Bedre hukommelse

Undersøgelser har vist, at folk der mediterer også forbedrer deres spise- og sundhedsvaner

 

Sjælen – kan man jo ikke videnskabeligt måle på...:

Du kommer mere i kontakt med dit sande jeg og får mulighed for at udvikle dine intuitive og spirituelle evner.

 

 

 

 

 

Mange Yogaelever beretter om bedre søvn, mindre hovedpine, færre rygsmerter, forbedret evne til at håndtere stress - samt mange andre gode virkninger.

 

Læs her hvad Yoga kan gøre for dig hvis du føler dig stresset!