Èn af mine større indsigter var, da jeg opdagede, at jeg ikke kan tvinge et godt og livgivende stræk igennem. I stedet handler det om at finde det sted hvor jeg kan slappe af og og give slip - og derfra nå det sted hvor lyset skinner! Læs evt. historien om bækken i ørkenen - så ved du hvad jeg mener!

                                          bahalanayoga.dk © 2017

Yoga på Stevns og i Køge-området

 Bahala Na Yoga

Yoga & Meditation for Balance og sindsro

Yogaen har sine rødder flere tusinde år tilbage, og stammer oprindeligt fra Indien. Yoga betyder forening – forstået som forening af krop, sind og sjæl. Med andre ord er Yoga et værktøj til selvudvikling, en træning i at finde og bevare balancen i livets konstante foranderlighed.

Yogafilosofien tilbyder en bred vifte af praksisser der øger kropsbevidstheden, renser fysisk og mentalt, giver selvindsigt og afspænding til både krop og sind.

 

Der er noget for enhver smag! Yoga er en individuel praksis, og du inviteres til at udforske hvad der er rigtigt for dig. Yogastillinger og andre øvelser skal tilpasses dig - ikke omvendt!

Mærk - føl - flirt - faml! Med et blødt smil på læben og en kærlig indstilling kan du gå på jagt efter DIN yogapraksis!

"Skønhed kommer indefra" siger et gammelt ordsprog - og det rammer meget fint hele ideen med Yoga. Det handler om afspænding, nærvær og opmærksomhed fremfor stræben, vurdering og "resultater".

Du skal ikke komme først, være mest smidig eller have faste baller - du kan i stedet hygge dig i dit eget selskab og finde ind til din naturlige balance og sindsro!

Herunder en kort præsentation af den fysiske Yoga samt Meditation og Afspænding.

 

En Yogatime indeholder typisk:

Indledende afspænding

Opvarmning med dynamiske øvelser

Åndedrætsøvelser

Yoga stræk og stillinger

Afsluttende dybdeafspænding

Fysiske Yogastræk og stillinger - klassiske Yogaklasser

De fleste møder Yogaen til en fysisk Yogaklasse f.eks. i et motionscenter eller på aftenskole. Der findes mange forskellige Yogaretninger og hver lærer har yderligere sin egen fortolkning og undervisningsstil. Prøv dig frem til du finder den rette undervisning til dig, og prøv også andre lærere og stilarter på din Yogarejse. Der er altid noget nyt og sjovt at lære.

 

En kropslig Yogaklasse vil typiske bestå af øvelser i bevægelse (Dynamiske yogaøvelser) og klassiske stillinger (Asanas). Det vigtigste element er samarbejdet med åndedrættet. Åndedrættet påvirker kropsholdningen indefra og er en stor hjælp til at rense og løsne kropslige og mentale spændinger. Samtidig kan din vejrtrækning støtte dig i at finde præcis den rette intensitet i stræk og stillinger. Kan du trække vejret nogenlunde frit er alt godt - hvis ikke - så bak lidt af eller tag en pause.

 

 

 

Yogaøvelser styrker, renser og smidiggør din krop. Dine organer og kirtler stimuleres.

På det mentale plan får du større sindsro og forbedrer din koncentrationsevne.

 

Mange Yogaelever beretter om bedre søvn, mindre hovedpine, færre rygsmerter, forbedret evne til at håndtere stress - samt mange andre gode virkninger.

Læs her hvad Yoga kan gøre for dig hvis du føler dig stresset!

Følg med når der kommer nye kurser, workshops og retreats. Tilmeld dig nyhedsbrev ved at sende en mail til:

info@bahalanayoga.dk

Eller "like" Bahala Na Yoga på Facebook.

Praktisk omkring fysiske Yoga- og Meditationsklasser

 

Medbring Yogamåtte (til fysiske klasser), tæppe og evt. pude/blok/bælte

Sluk mobiltelefon eller hav den på lydløs UDEN vibration (man kan tydeligt høre vibration og bip i en stille sal!!)

Kom til tiden og bliv stille med dig selv (kommer du for sent - så list stille ind og land inden du går igang)

Du er velkommen til enhver klasse - men tjek selv hjemmesiden for evt. aflysninger eller ændringer

Undgå at spise 2-3 timer før klassen (mindst!)

Spørg - gerne før eller efter klassen! Eleven er den bedste lærer - dine spørgsmål og kommentarer er meget vigtige.

Vi forsøger at have en uformel og hyggelig stemning i klasserne - der skal både være plads til fordybelse og et kærligt grin når nogen siger/gør noget sjovt eller jeg kvajer mig!

Hav blødt rart tøj på, lag-på-lag og sokker/bare tæer. Man kan købe fint og dyrt yogatøj, men er du som jeg på et begrænset personligt budget er leggings/joggingbukser og en gammel hyggelig trøje meget fint til Yoga.

For fysiske klasser :

Du kan ikke være for tyk, eller for stiv eller for gammel til Yoga - Yoga er DIN egen praksis!

Vælg til og fra som du har lyst - tag en pause eller lav dine egne øvelser, hvis det der foregår i klassen ikke er noget for dig.

LYT til din krop - opmærksomt - hver gang - hvert minut.

Har du skavanker, nye knæ, hofter eller andre "reservedele", akutte skader eller andet, så spørg din læge/behandler omkring Yoga - så du kender evt. begrænsninger og spilleregler.

Vær opmærksom på at nye tilstande kan opstå - få det tjekket - ikke alle gener skal trænes væk.

Meditation og Afspænding

 

Sindsro og balance er naturlige tilstande som findes i os alle. Det er bare ikke altid det føles sådan vel?

Hos de fleste mennesker kører tanker, følelser og sanseindtryk i en uendelig og især ureguleret strøm, og det kan føles meget intenst og distraherende.

Meditation og afspænding handler om at skabe en smule plads mellem dig og dine tanker. Du ER ikke dine tanker - tankerne skabes af dit sind. Bag ved tankerne findes den blanke skærm - din rene bevidsthed om man vil. Og dér er der stilhed og sindsro.

 

Ved at afspænde krop og sind giver du dig selv mulighed for at give slip og komme ned i tempo. Afslapning er en praksis i sig selv, og meget vigtig for dit fysiske og mentale velbefindende. Afspænding er også udgangspunktet når du vil Meditere.

 

Meditation er at hvile i fuld opmærksomhed. At iagttage dine tanker - lidt fra sidelinien, mens du koncentrerer dig om noget andet, f.eks. åndedrættet eller et sted i din krop.

 

Mennesket har alle dage forsøgt at finde veje til ro og stilhed. Mange kulturer og filosofier beskriver teknikker til at "kontrollere" eller stilne menneskets uregerlige sind.

Der findes derfor et utal forskellige tilgange og holdninger til Meditation.

Prøv dig frem - bliv med en teknik et stykke tid, til du finder den eller de som passer dig.

 

Her et par gode råd til dig der gerne vil meditere:

 

Først og fremmest - slap af! Tag det let. Keep it simple!

Hvis du anstrenger dig, skaber du flere spændinger i stedet for ro og stilhed.

 

Tænk over hvorfor du mediterer - lav måske en lille sætning/bøn.

Og giv derefter slip på al forventning, og se hvad der sker. Vær åben og lyttende.

Så kan det være du oplever noget du ikke forventede!

 

Find en passende siddestilling der ikke generer dig for meget.

 

Tålmodighed og vedholdenhed belønnes. Hvis du ikke presser dig selv vil du hurtigt opleve mere ro og klarhed, og bliver du med din praksis er der mange gevinster at høste.

 

og vigtigst: Tro ikke at du kan stoppe tankerne, det kan ikke lade sig gøre. Men du kan vælge, ikke at lade dine tanker styre DIG.

Måske har du lyst at læse denne indianske historie om tanke-ulve.

 

 

 

Fordele ved meditation

 

Meditation benyttes mere og mere til lidelser som depression, spiseforstyrrelser, kroniske smerter, angstlidelser, søvnløshed, stress m.m.m. Men helt almindelige sunde raske mennesker kan også have stor gavn af at meditere!

Følgende er videnskabeligt dokumenterede effekter:

På fysikken:

Sænker blodtryk, kolesterol og andre stresssymptomer

Løsner spændinger

Styrker imunforsvar

Bremser aldringsprocessen

På sindet:

Mindsker risiko for at udvikle misbrugsproblemer med alkohol eller andre rusmidler

Modvirker depression

Skaber ro og overblik

Bedre hukommelse

Undersøgelser har vist, at folk der mediterer også forbedrer deres spise- og sundhedsvaner

Sjælen –det guddommelige - det mystiske

Kan videnskaben jo ikke dokumentere...

Men meditation styrker intuitionen og følelsen af at have et åndeligt indre ståsted. Der er også mange der oplever en følelse af kærlighed, varme, lys - og en fornemmelse af samhørighed.