Bahala NaYoga

bahalanayoga.dk © 2011

 

 

 

Yoga og stress

 

Stress er kroppens måde at sætte dig i stand til at yde en ekstra indsats, hvis det er påkrævet. Når du føler stress, udløses hormoner som sætter dig i stand til at overkomme mere.

I virkeligheden en naturlig og rigtig nyttig egenskab vi mennesker har. Meningen er, at du klarer situationen, og derefter hviler ud.

 

Som et gammelt kinesisk ordsprog siger: ”Når du har haft rigtig travlt, er det vigtigt at du standser op og venter på din sjæl”.

 

Desværre er der mange, der lever i konstant alarmberedskab.

 

Der kan være mange grunde til at langvarig stress opstår.

Man kan stille for store eller urealistiske krav til sig selv og sine omgivelser. Mange har svært ved at sige fra og kender måske ikke helt egne grænser.

Der kan være for stort arbejdspres eller manglende opbakning fra chef/kollegaer.

Familielivet kan være presset, måske fyldt med frustrationer eller bekymringer.

At give sig selv de pauser man behøver, kan være svært i et travlt liv.

 

Nogle lever et hverdagsliv som i virkeligheden er langt fra de værdier der er vigtige for dem.

 

Hvis man igennem længere tid er stresset opleves:           

·          Spændinger i kroppen

·          Hovedpine

·          Søvnbesvær

·          Depression/humørsvingninger

·          Angst og vrede

·          Koncentrationsbesvær

·          Nedsat/forøget appetit

·          Forhøjet blodtryk

·          Hjertebanken

·          Svækket imunforsvar

·          ....gør selv listen længere...

 

Yoga tilbyder en bred vifte at øvelser og teknikker der kan hjælpe Dig, hvis Du er stresset og måske endda sygemeldt.

 

Først og fremmest er det vigtigt at få slappet godt af, så krop og sind kan komme ud af alarmberedskabet. Her er blide yogastræk, åndedrætsøvelser og dybdeafspænding en stor hjælp.

Når din krop slapper af, vil du også opleve en større mental afslapning.

 

Du kan tage kontrollen over dit sind ved at praktisere forskellige former for koncentrations- og meditationsteknikker. Herved genvindes din mentale balance, og du bliver bedre i stand til at bevare din sindsro.

 

Giv dine tankemønstre et servieeftersyn! Måske kan du få det bedre og sjovere hvis du smiler mere.

Positiv tænkning og nærvær i nuet har stor indvikning på din sindstilstand - måske større end du tror?

 

Efter langvarig stress vil du ofte føle dig udbrændt og træt. Det er helt naturligt – du venter jo på at din sjæl indhenter dig!

Til at stimulere din energi kan fysisk aktivitet være en hjælp. Gå, løb, dans, syng!

Herudover kan dynamiske og kraftfulde Yogaøvelser hjælpe dig til genvinde din energi. Yogaøvelser virker dybere end de fleste andre sportsgrene. Dine organer og kirtler påvirkes af Yogaen. Hermed bliver din krops sunde og naturlige energisystem genoprettet.